Dorothea
Engelbrektsdatter
1634 -1716
Norges første store kvinnelige dikter,
levde i Bergen.
Som prestedatter, fikk Dorothea god utdannelse. Hun fikk
reise til København, hvor hennes diktertalent fikk utvikle seg blant tidens
intelligensia.
18 år gammel ble hun gift med magister Ambrosius Hardenbeck.
Han ble sogneprest til Bergen Domkirke, og prost i Nordhordland. Dorothea fikk
en viktig rolle som prestens hustru med ansvar for et stort hus og en stor
familie, med ni barn.
Dorothea og Ambrosius elsket hverandre høyt, og han
respekterte hennes dikterevner. I 1678 ga hun ut sin første samling med dikt og
salmer, ”Sjælens Sangoffer”. Den har siden kommet i mange opplag. I et geistlig
miljø var det naturlig at religionen ble sentral i hennes forståelse og
tolkning av tilværelsen, og at hun formet sine ord som salmer og bønnetekster.
I 1683 døde Ambroisus. Paret hadde allerede mistet flere av
sine barn. Dorotheas sorg over barna og mannen fikk uttrykk i nye salmer og
dikt. Da så de to siste sønnene døde – de som tilsynelatende hadde livet foran
seg – ble sorgen endeløs. Dorothea grublet og satte ord på sorgen med bibelske
referanser. Hennes neste store samling, ” Andæktige Taareoffer for bodferdige
syndere” kom i 1685.
I Norge og Danmark ble hun nå hyldet som sin tids store
poetinne.
I en av Bergens bybranner mistet hun sitt hjem. Som
eiendomsløs enke på bar bakke uten noen til å forsørge seg, var det nå bare
hennes ry som dikter som kunne berge henne. Hun skrev til kongen i København og
klaget sin nød. Han innvilget henne kunstnergasje livet ut – som den første på
kunstnerlønn i Norge.
Dorothea Engelbrektsdatter var et menneske i sin tid. Det
var barokkens tid av høystemte følelser. Og det var motsetningenes tid. Under
overflaten av prakt og glans levde frykten for ødeleggelse, død og guddommelig
avstraffelse. I Dorotheas diktning kom tiden til syne i hennes fargerike
ordbruk med bruk av allegorier. Hun satte ord på manges lengsel og grublerier.
Flere av salmetekstene skrev hun til populære melodier, og de ble flittig brukt
i husandakter, og ble allemannseie.
Men hun kunne også kaste seg ut i leilighetsdikting, rimbrev
og poetiske dialoger med personligheter i samtiden.
Dorotheas stol viser til en kvinne med flere sider. I ryggen
er en enkel drakt etter ide av en enkel barokk borgerkjole. Dorothea omtalte
seg som en Kristi brud. Kronen på toppen av stolen viser til gamle brudekroner
av tekstil. Den er holdt i fiolett, som er sorgens og meditasjonens farge.
I setet er det skrivesaker og et skrin med flere hodeplagg. Her er den
hvite jentekysen og den gifte kvinnens sorte lue. Men her er en rød
innerlue som med assosiasjon til følelser, men også de lystige strofene
som Dorothea kunne kaste seg ut i. Kysene og draktelementet er laget
etter studier av kvinnedakter på malerier fra 1600-tallet.
Skrinet er laget i sveipeteknikk av Gunnar Tangen.
Fruekysen
Jentekysen
Tekst: Ragnhild Arneberg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar